מדריך לבחירת מפוח
שמן דו-פעימתי ושמן ארבע-פעימתי הם שני סוגים שונים של שמנים למנועים, שכל אחד מהם מותאם לסוג מנוע מסוים וממלא תפקיד שונה.
שמן דו-פעימתי
בשמן דו-פעימתי יש מספר תפקידים קריטיים:
סיכה:
משמן את החלקים הפנימיים של המנוע, מפחית חיכוך ובלאי על ידי יצירת משטח מפריד בין שני חלקים הנעים אחד על פני השני.
קירור:
מסייע בקירור המנוע על ידי ספיגת חום.
ניקוי:
מסייע בהסרת פיח ומשקעים מהמנוע.
אטימה:
יוצר אטימה בין טבעות הבוכנה לדפנות הצילינדר.
תכונות:
תוספים:
מכיל תוספים מיוחדים שמאפשרים לו לבצע את כל התפקידים הללו בו-זמנית.
לרוב מכיל תוספים להארכת חיי התערובת באחסנה וכמו כן המנעות והפרדות השמן מהדלק בזמן אחסנה.
ערבוב עם דלק:
מעורבב ישירות עם הדלק לפני הכנסת התערובת למנוע.
שימוש:
משמש במנועי דו-פעימות, כגון אלו שנמצאים בחרמשים, מסורים, קטנועים ישנים וכלי עבודה ניידים אחרים, ישנם גם כלי רכב עם מנועי 2 פעימות אך השמן שלהם יהיה מתוסף אחרת משל כלי גינון ועבודה מוטוריים.
שמן ארבע-פעימתי
תפקיד:
סיכה: משמן את חלקי המנוע הנעים, מפחית חיכוך ובלאי על ידי יצירת משטח מפריד בין שני חלקים הנעים אחד על פני השני.
קירור:
מסייע בהורדת טמפרטורת המנוע.
ניקוי:
מסיר לכלוך ומשקעים מהמנוע.
הגנה מפני קורוזיה:
מגן על חלקי המתכת מפני חלודה.
תכונות:
תוספים:
מכיל תוספים שונים, כמו למשל תוספים נגד שחיקה, תוספים לשיפור הזרימה ותוספים לשיפור העמידות בחום.
שימוש:
משמש במנועי ארבע-פעימות, לרוב מכסחות דשא, טרקטרוני דשא, מתחחות, וכדומה יהיו בעלי מנועי 4 פעימות, ישנם גם כלים נישאים כגון חרמשים ומפוחים בעלי מנועי 4 פעימות.
ההבדלים העיקריים:
שמן 2 פעימות מתוסף אחרת משמן 4 פעימות ויכולת המסיסות שלו יותר גבוהה היות והוא מוכנס ישירות לדלק אשר נשרף במנוע.
מסיבה זו גם הנפיצות שלו, יכולת ההתלקחות שלו גבוהה יותר ללא השארת פיח והצמיגות שלו תהיה דלילה יותר.
חשוב מאוד לא לבלבל בין שני סוגי השמנים.
שימוש בשמן לא נכון יכול לגרום לנזק בלתי הפיך למנוע.
תמיד קראו היטב את הוראות היצרן של המנוע לפני השימוש בשמן.
לסיכום:
שמן דו-פעימתי ושמן ארבע-פעימתי הם שני סוגים שונים של שמנים, שכל אחד מהם מותאם לסוג מנוע מסוים וממלא תפקידים שונים.
שמן דו-פעימתי
בשמן דו-פעימתי יש מספר תפקידים קריטיים:
סיכה:
משמן את החלקים הפנימיים של המנוע, מפחית חיכוך ובלאי על ידי יצירת משטח מפריד בין שני חלקים הנעים אחד על פני השני.
קירור:
מסייע בקירור המנוע על ידי ספיגת חום.
ניקוי:
מסייע בהסרת פיח ומשקעים מהמנוע.
אטימה:
יוצר אטימה בין טבעות הבוכנה לדפנות הצילינדר.
תכונות:
תוספים:
מכיל תוספים מיוחדים שמאפשרים לו לבצע את כל התפקידים הללו בו-זמנית.
לרוב מכיל תוספים להארכת חיי התערובת באחסנה וכמו כן המנעות והפרדות השמן מהדלק בזמן אחסנה.
ערבוב עם דלק:
מעורבב ישירות עם הדלק לפני הכנסת התערובת למנוע.
שימוש:
משמש במנועי דו-פעימות, כגון אלו שנמצאים בחרמשים, מסורים, קטנועים ישנים וכלי עבודה ניידים אחרים, ישנם גם כלי רכב עם מנועי 2 פעימות אך השמן שלהם יהיה מתוסף אחרת משל כלי גינון ועבודה מוטוריים.
שמן ארבע-פעימתי
תפקיד:
סיכה: משמן את חלקי המנוע הנעים, מפחית חיכוך ובלאי על ידי יצירת משטח מפריד בין שני חלקים הנעים אחד על פני השני.
קירור:
מסייע בהורדת טמפרטורת המנוע.
ניקוי:
מסיר לכלוך ומשקעים מהמנוע.
הגנה מפני קורוזיה:
מגן על חלקי המתכת מפני חלודה.
תכונות:
תוספים:
מכיל תוספים שונים, כמו למשל תוספים נגד שחיקה, תוספים לשיפור הזרימה ותוספים לשיפור העמידות בחום.
שימוש:
משמש במנועי ארבע-פעימות, לרוב מכסחות דשא, טרקטרוני דשא, מתחחות, וכדומה יהיו בעלי מנועי 4 פעימות, ישנם גם כלים נישאים כגון חרמשים ומפוחים בעלי מנועי 4 פעימות.
ההבדלים העיקריים:
שמן 2 פעימות מתוסף אחרת משמן 4 פעימות ויכולת המסיסות שלו יותר גבוהה היות והוא מוכנס ישירות לדלק אשר נשרף במנוע.
מסיבה זו גם הנפיצות שלו, יכולת ההתלקחות שלו גבוהה יותר ללא השארת פיח והצמיגות שלו תהיה דלילה יותר.
חשוב מאוד לא לבלבל בין שני סוגי השמנים.
שימוש בשמן לא נכון יכול לגרום לנזק בלתי הפיך למנוע.
תמיד קראו היטב את הוראות היצרן של המנוע לפני השימוש בשמן.
לסיכום:
שמן דו-פעימתי ושמן ארבע-פעימתי הם שני סוגים שונים של שמנים, שכל אחד מהם מותאם לסוג מנוע מסוים וממלא תפקידים שונים.